Založit novou webovou stránku nebo e-shopChci nový web

Co to je Nordic Walking?

    Nordic Walking vznikl ve Finsku jako mimo sezónní tréninková metoda pro běžce na lyžích. V devadesátých letech se začal masově šířit coby oblíbená rekreační aktivita i do ostatních zemí.

    Základem této techniky je správná biomechanická chůze kombinovaná s pohyby paží a horní poloviny těla podobně jako u klasického lyžování na běžeckých lyžích. Nordic Walking je tedy obohacením běžné chůze, která je nejpřirozenějším lidským pohybem, použitím speciálně navržených hůlek, které vyvolávají celkový trénink těla. Intenzita tréninku může být přizpůsobena pro různé cílové skupiny dělené dle zdravotního stavu, tělesné zdatnosti a sportovní úrovně. Správně prováděné pohyby zlepšují vytrvalost a celkovou kondici, držení těla, správné dýchání a mají vliv na celkovou psychickou pohodu. Využití techniky není omezeno věkem a může tak výrazně zlepšit kvalitu života nejen po zdravotní stránce, ale i v oblasti sociálních kontaktů ve společnosti ostatních lidí provozujících Nordic Walking. Je i cestou k poznání mnoha zajímavých míst - přírodních i kulturních památek. 

Zdravotní přínos

    Nejdříve si položme otázku: Co mohu od Nordic Walkingu očekávat za přínos? Odpověď Vás jistě příjemně překvapí. Nordic Walking může být prakticky vším, co lze od pohybové aktivity očekávat. Intenzívním vytrvalostním tréninkem, prostředkem k opětovnému získání či udržení kondice, cestou k zhubnutí, rehabilitační pomůckou, prevencí i léčbou civilizačních chorob či skvělým způsobem relaxace s přáteli uprostřed horské přírody, v parku nebo při poznávání kulturních památek. Může Vás provázet za každého počasí, po celý rok, ráno či odpoledne, hodinu, stejně jako celý den. 

Zdravotní přínos Nordic Walkingu je opravdu obrovský:

-          Šetří srdce a zvyšuje jeho výkonnost.
-          Zlepšuje oběhový systém - člověk se lépe cítí a je výkonnější.
-          Zpevňuje kosti a klouby - snižuje riziko osteoporózy, omezuje bolest při artróze
         a revmatismu.
-          Posiluje svaly - zamezuje opotřebení kloubů, omezuje bolest, zpevňuje tělo.
-          Udržuje optimální hmotnost - zvyšuje spalování tuků, redukuje nadváhu.
-          Pomáhá cévnímu systému - normalizuje krevní tlak, zlepšuje proudění proudění
         krve, předchází křečovým žilám a ulevuje cévám.
-          Aktivuje imunitní systém - předchází nachlazení, zlepšuje kvalitu spánku,
         prohlubuje dýchání.
-          Je přínosem pro psychiku - aktivní pohyb podporuje vyplavování „ hormonů štěstí“,
        serotoninu a endorfinu. Zvýší se Váš pocit spokojenosti, se zvyšující tělesnou
        kondicí, lepší pohybovou koordinací a koncentrací poroste i Vaše sebevědomí.
        Hlavně u starších a osamělých lidí je ohromný psychický přínos i ze sociálních
              kontaktů s podobně laděnou skupinou osob.
 

Zátěžový paradox

    Výjimečným je u Nordic Walkingu využití tzv. zátěžového paradoxu. Zapojením paží do pohybu při chůzi pracuje současně až 90% svalů našeho těla. Výkon, který vnínáme jako námahu, se rozdělí na větší počet svalů než při obyčejné chůzi a tím ho pocitově vnímáme jako snazší. Jsme tedy schopni podat vyšší výkon při stejné námaze nebo stejný, který vnímáme jako méně namáhavý.

    Využití zátěžového paradoxu je důležité a motivující zejména u osob, které se mnoho let žádnému sportu nevěnovaly a k pohybu hledají cestu z různých, většinou zdravotních důvodů. Nordic Walking není jen cestou k větší fyzické kondici a tím zlepšení zdravotního stavu, ale zároveň relaxací a uvolněním organismu z příjemného pobytu v přírodě. Proto je pro osoby obtížně hledající motivaci k pohybu snáze přijatelnou variantou.

Denně 10.000 kroků

    Chůze je nejpřirozenější lidský pohyb a denní minimum udržující organismus v dobré kondici je deset tisíc kroků. Pro bližší představu je to zhruba 6,5 km pro ženy a 8,5 km pro muže. Chceme-li využívat chůzi jako prostředek k redukci váhy, zvyšuje se toto množství na patnáct tisíc kroků denně. Nenechte se mýlit pocitem, že hodně nachodíte, protože Vás večer nohy bolí. Pořiďte si krokoměr a jeden týden si všechny své kroky měřte. Většina lidí bude velmi překvapena, kolik kroků do denního minima chybí…

Vybavení

Hole pro Nordic Walking

    Základní odlišností od holí pro treking, které jsou často, ale naprosto chybně, prezentovány i v odborných prodejnách pro sport jako hole pro Nordic Walking je úchop hole. Hole pro Nordic Walking mají ergonomicky tvarovanou rukojeť, která při chůzi usměrňuje a stabilizuje zápěstí. Ruka je prodloužením zápěstí a v této pozici je fixovaná. Zamezí se tím nefunkčnímu vytáčení zápěstí, které by mělo při dlouhodobém provádění škodlivý vliv. Nejdůležitější na holích jsou speciální poutka na ruku. Vytvářejí pevné, ale pohodlné spojení hole se zápěstím, fixují správnou pozici ruky, podporují odraz a dále zajišťují přirozený a volný krevní oběh. Poutko umožňuje vedení hole zezadu dopředu bez nutnosti držení hole. To u trekové hole není možné. Některé typy holí umožňují rychlé oddělení poutka od hole, což je velmi praktické.     

    Samotné hole jsou pružné a lehké, vyrobené ze skelných vláken nebo slitin. Čistě hliníková hůl této pružnosti nedosahuje a přenáší tak nepříjemné a škodlivé vibrace. Hole mohou být jednodílné, v takovém případě je nutné předem určit velikost holí podle jejich uživatele nebo teleskopické s možností nastavení výšky. Při uchopení hole by pak paže a předloktí měla svírat úhel přibližně 90 stupňů. U začátečníků mohou být hole zhruba o pět centimetrů kratší, pro sportovní trénink naopak delší.

    Na konec hole je možné nasadit gumovou koncovku pro pohyb na asfaltu a dlažbě nebo plastovou koncovku pro pohyb ve sněhu.

    Osvědčení výrobci holí Nordic Walking, s jejichž výrobky se na českém trhu můžeme setkat, jsou: GABEL, LEKI a EXEL.

Vhodná obuv

    Obuv pro Nordic Walking musí být pohodlná a kvalitní, plně umožňující použití speciální techniky Nordic Walking. To splňuje nízká, sportovní obuv. Nevhodná je obuv nad kotníky, na podpatcích a letní, např. žabky.

Oblečení

   Oblečení pro Nordic Walking volíme sportovní, pohodlné a prodyšné, odpovídající roční době a předpokládané sportovní zátěži. Základem by mělo být kvalitní funkční prádlo, které odvádí pot z kůže do vnější vrstvy oblečení. Podle teploty volíme další vrstvy, tj. např.tričko a mikinu, které lze během lekce Nordic Walking vzájemně kombinovat a odkládat. Poslední vrstvu by měla tvořit bunda, která ochrání proti větru a dešti, např. z Goretexu.

    Nezapomeňte na vhodnou pokrývku hlavy. V letních měsících ochrání proti slunci kšiltovka, při teplotách pod nulou zabrání úniku tepla čelenka nebo čepice. Vhodné jsou kvalitní sportovní ponožky, při delších trasách je dobré s sebou mít jeden rezervní pár. Suché ponožky brání vzniku puchýřů.

Ostatní doplňky

    Nezbytnou součástí během Nordic Walkingu je dodržování pitného režimu. Každý by s sebou měl mít vhodný batůžek nebo ledvinku s množstvím vody odpovídající délce trasy. Výhodnou výbavou pro Nordic Walking je sporttester pro sledování tepové frekvence. S měřičem tepové frekvence, jeho přínosem a ovládáním seznámím účastníky v průběhu kurzu.

 

 

 

 

 

             

TOPlist